Het Taallab

uitdagende taalactiviteiten voor basisonderwijs

In de bijlagen bij 'publicaties' vind je oefenmateriaal voor het leren van onze spelling en voor leren lezen. Dit laatste materiaal ga ik verder ontwikkelen nu het begeleidende boek Op zoek naar betekenissen via letters en klanken is verschenen.

Dolf Janson
Op zoek naar betekenissen
via letters en klanken (2019)

Dit boek beschrijft hoe kinderen, op basis van de voorkennis die ze hebben opgedaan tijdens hun oriëntatie op klanken, klankgroepen en lettervormen (zoals beschreven in Op zoek naar klanken en letters), gaan leren hoe ze de betekenis van woorden, zinnen en teksten kunnen achterhalen.
De opbouw sluit aan bij de opbouw die ook bij spelling geldt: eerst de klankzuivere woorden en daarna geleidelijk aan de diverse nietklankzuivere manieren van lettergebruik.
In alle gevallen is het perspectief het achterhalen van de betekenis, maar daardoor wel grip krijgen op de systematiek achter het lettergebruik in de te lezen woorden. 
Het oefenmateriaal komt ook op www.hettaallab.nl beschikbaar.

Dolf Janson . 
Op zoek naar letters 
(2019) 
een beknopte handleiding bij de categorieën nietklankzuivere woorden.

Dit boek is op verzoek van leraren gemaakt om hen in staat te stellen snel de essenties van elke categorie nietklankzuivere woorden te checken. Ook staan er bij elke categorie aanwijzingen voor de introductie bij de leerlingen en de accenten voor het oefenen. Deze uitgave is via het bestelformulier alleen bij mij te verkrijgen en niet via een boekhandel.

Op zoek naar letters 
de andere spelling- en grammaticadidactiek. 

Deze uitgave uit 2018 is recent (november 2019) nog een beetje bijgewerkt. 

In dit boek beschrijf ik de door mij ontwikkelde spelling- didactiek. Hierin heb ik de koppeling van leerstof aan leerjaar losgelaten. Ik beschrijf de achtergrond en de aanpak om onze spelling te leren en de consequenties daarvan voor het spellingonderwijs. De klanken zijn de basis van de spelling, dus ook van de didactiek. Dit leidt tot wat andere categorieën dan in de gangbare methoden die (ten onrechte) de letters als uitgangspunt en het daarvan overschrijven als oefenvorm hanteren. De klanken moeten uitgangspunt zijn en het oefenen moet op de toepassing in eigen teksten gericht zijn omdat dan ook de klanken in het hoofd van de schrijver de keuze van de letters bepalen. Dit heeft als consequentie dat het oefenen mondeling moet en de kinderen dus in tweetallen oefenen, langs de aangegeven fasen.
Al deze categorieën staan uitgebreid beschreven, steeds met aanwijzingen voor de introductie en het oefenen. Het derde deel van het boek beschrijft de nieuwe aanpak van grammatica. Hierin staat de functie van woorden en zinsdelen centraal, omdat die steeds de betekenis van taal bepalen. Deze aanpak noemen we daarom de semantische benadering van grammatica. Hierdoor vervullen de onderzoeksmatige activiteiten van de leerlingen en de verdiepende reflectie daarop voortdurend de rol van verbinding tussen de vier taaldomeinen.  

In het deel over grammatica staat ook de didactiek voor de spelling van persoonsvormen beschreven. Door dit aspect tot de essentie terug te brengen is dit spellingonderdeel niet ingewikkeld en daardoor ook niet tijdrovend meer. 

De oefenkaarten die hierbij horen zijn nu kosteloos digitaal beschikbaar.

Bestellen kan via dit formulier. De boeken op deze pagina worden pas bij een bestelling gedrukt (print-on-demand) en dan binnen een week -zonder verzendkosten- bezorgd.

 

Op zoek naar klanken en letters

Begin november 2017 is de nieuwe versie  van de handleiding voor de leerjaren 1, 2 en 3 van mijn spellingdidactiek verschenen
Het boek is handzaam vormgegeven als paperback op A5-formaat. De titel is geeft precies aan waarover het in de beschreven activiteiten en de achterliggende doelen gaat. Eerst als afzonderlijke gebieden op aparte plekken in het lokaal omdat bij klanken andere zintuigen nodig zijn dan bij letters. Later, als beide voldoende onderzocht zijn en herkend worden, volgen verbindende activiteiten.

Meer boeken verschenen...

In 2016-2017 heb ik gewerkt aan twee boeken: een over rekendidactiek en een over taaldidactiek. Beide zijn bedoeld om veranderingen in de praktijk te ondersteunen, tegen de achtergrond van meer thematisch leren. 

Tegelijk stellen beide boeken ook de vertrouwde leerstofordening ter discussie. Voorkennis en samenhang worden in de praktijk van de meeste scholen veel te weinig benut. Bovendien ervaren de leerlingen te weinig dat zij zelf verantwoordelijk kunnen zijn in dat leerproces. Geen wonder dat leraren dan een administratieve druk voelen.

In beide boeken geef ik aan hoe dat anders kan worden, zowel inhoudelijk, als qua aanpak. Beide titels zijn eind juli 2017 verschenen.

Voor bestellingen zie hierboven.

Bijdragen aan Jeelo

Jeelo, de afkorting van je eigen leeromgeving, gaat de komende jaren de al aanwezige thema's uitbreiden met spelling, grammatica en rekenen. Men heeft mij gevraagd om als expert op deze gebieden daarvoor de lijnen uit te zetten. Dat is een mooie uitdaging, die past bij mijn visie: thematisch leren als context voor andere vaardigheden en inzichten. Voor meer info:  www.jeelo.nl


Opbellen
E-mail
Info