Wat veroorzaakt welbevinden in een comfortzone?
Comfort ervaren op school werd was vaak verbonden met voorspel-baarheid, terwijl de persoonlijke ontwikkeling van ieder kind (en in het verlengde daarvan ook van elke volwassene) veel meer mogelijk-heden biedt. Voorwaarde is dan wel dat de omstandigheden waarin dit moet kunnen plaatsvinden, dat niet verhinderen. Juist door steeds weer uitdagingen uit te lokken of te creëren en ruimte te bieden om zelf verbanden en toepassingen te onderzoeken, waarmee ze aan-sluiten bij hun voorkennis en ervaringen, ontwikkelen ze zelfver-trouwen en motivatie om door te gaan. Daardoor durven ze zelf steeds weer initiatief te nemen om in die lerende stand te kunnen blijven. Merken dat er steeds weer nieuwe aspecten opduiken, er allerlei verbanden blijken te bestaan en er vele manieren zijn om die kennis en vaardigheden zinvol toe te passen, zorgt voor een groeiende motivatie.
Dit vraagt dan wel een totaal andere inrichting van je dagelijkse onderwijs, maar het effect zal veel groter en rijker zijn. Dit komt door-dat het dan niet is gericht op de korte termijn, door toetsen tot doel te maken, en ook toegespitst op schijnresultaten, doordat elke leerling standaardopdrachtjes en trucjes krijgt voorgeschoteld. Het gaat in die gewenste aanpak dan echt om persoonlijke groei en die verschilt dus per definitie per persoon en varieert ook per onderwerp.
_____________________________
Aanpassing handleidingen Op zoek naar letters
In de oefenkaarten voor de drie soorten niet-klankzuivere categorieën is in het laatste kwartaal van 2022 het een en ander aangepast. Daarom heb ik ook de beide handleidingen op dat punt moeten aan-passen.
Uitleg van de niet-klankzuivere categorieën
Op deze site staat op de pagina Op zoek naar letters - overige materialen een document waarin al deze categorieën voor boven-bouwleerlingen worden beschreven, uitgelegd en van voorbeelden voorzien.
Dit is enerzijds bedoeld voor kinderen die in de middenbouw al via een andere didactiek met spelling bezig waren geweest. Anderzijds is die informatie ook voor ouders soms handig, als ze hebben gehoord dat hun kind(eren) anders met spelling oefent/oefenen dan zij zelf gewend waren.
Dit document bleek op een paar punten nog wat aanvullingen te kunnen gebruiken. Die heb ik begin december '22 aan deze beschrijvingen toegevoegd. Daardoor staat er op de site nu een vernieuwd document.
Wie de vorige versie laat gebruiken moet nu de nieuwe versie laten downloaden of deze zelf uitdelen. Vergeet dit niet!
Oefenkaarten voor spelling
De oefenkaarten, waarmee twee leerlingen mondeling in drie fasen de verschillende spellingcategorieën kunnen oefenen, staan nu allemaal in A5-formaat, op deze site. Je kunt ze op stevig papier printen, maar je kunt ze door de kinderen ook digitaal laten gebruiken.
Ik heb ze in juli '22 nog eens gecontroleerd en hier en daar wat aangepast.
Categorie NK9, die gaat over de klinker [ou] is gesplitst in 9a, die bij de inheemse woorden hoort, en 9b die de uitheemse varianten bevat. Dit betekent dat de groep uitheemse categorieën nu begint met NK9b, die daar dan wordt gevolgd door nog een deel van zo'n gesplitste categorie. Deze gaat over de [ie]: NK13b en NK13c, want NK13a staat al bij de inheemse categorieën.
Zo heb ik ook nog een nieuwe categorie aan de uitheemse niet-klank-zuivere categorieën toegevoegd. Het zijn de woorden die beginnen met de klankgroepen [at], [ap] en [op], maar die in veel gevallen gespeld moeten worden als ad, ab en ob, vanwege hun uitheemse herkomst.
Tot dan toe werd dit wel gesignaleerd bij de verlengingsregel (NK5), omdat het daar over dezelfde slotletters gaat. Deze woorden vallen echter niet onder de inheemse niet-klankzuivere categorieën.
Dat dit type woorden nu een aparte categorie is geworden komt niet alleen doordat het uitheemse woorden zijn, maar ook doordat bij deze voorvoegsels geen verlenging mogelijk is, waardoor ze niet onder die verlengingscategorie kunnen vallen. Daarom is deze nieuwe categorie als NK24 toegevoegd aan de uitheemse categorieën. Hoewel er van een aantal uitheemse niet-klankzuivere categorieën geen kaarten waren in serie 2, heb ik dat toch maar wel zo gelaten. Er zijn categorieën die niet in allerlei samenstellingen terugkomen, waardoor de combinatie met andere categorieën geen ingang is. In serie 1 zijn die woorden al moeilijk genoeg...
De hoofdletters vallen nu onder nummer 25. Ook daarbij heb ik een splitsing aangebracht: 25a wordt al aan het eind van de inheemse niet-klankzuivere categorieën toegevoegd. Het gaat dan alleen om namen die een hoofdletter krijgen en het eerste woord van een zin dat een hoofdletter krijgt.
De rest van het hoofdlettergebruik komt bij de laatste serie niet-klankzuivere woorden als NK25b. Deze serie loopt nu door t/m 29.
De oefenkaarten en de registratieformulieren op deze site zijn hierop al aangepast. De dikke handleiding inmiddels ook, want hoewel die net weer uit was als 3e editie, heb ik deze aanpassingen ook daarin aangebracht. De dunne handleiding die net weer uit is in de 2e editie, is ook aangepast.
Onder de kop 'Op zoek naar letters - overige materialen' (zie de groene balk links) vind je ook een uitleg van de verschillende categorieën, die ik heb gemaakt voor (bovenbouw) leerlingen, die daarvoor nog op een traditionele manier met spelling bezig waren.
Deze uitleg kan eventueel ook door ouders gebruikt worden als naslagbron, zodat zij hun kinderen niet op een achterhaalde manier thuis ondersteunen bij het bezig zijn met spelling .
Het gebruik van taal opmerken, onderzoeken en toepassen
Op deze site staan ook diverse opdrachten en ideeën, die zijn gericht op het onderzoeken en gebruiken van andere taal-aspecten. Deze zal ik af en toe nog wat verder aanvullen.
Oefenmaterialen
Onderaan in de groene kolom met onderwerpen (links, maar dan wat hoger...) vind je niet alleen oefenmateriaal voor onze spelling, maar ook voor leren lezen en voor het bezig zijn met aspecten van grammatica. Dit materiaal is hier allemaal gratis te downloaden.
Dolf Janson
Op speurtocht door
onze grammatica
(2020)
Dit boek beschrijft de vele mogelijkheden om gram-matica-aspecten zinvol en uitdagend te maken voor alle kinderen op de basisschool.
Het gaat ook bij grammatica om de toepasbaarheid in alle vier de gebieden van onze taal. Door luisteren en spreken, lezen en schrijven steeds weer te verbinden, en de ervaringen als taalgebruiker daarmee te analyseren, te herkennen en te benutten, ontstaan er veel meer mogelijkheden om het eigen taalgebruik te variëren, te versterken en zowel creatief als doelgericht te gebruiken. Bovendien zullen ze daardoor het taalgebruik van anderen ook wat anders gaan beluisteren.
Op deze site vind je, achter de tab die bij dit boek hoort, een paar voorbeelden van opdrachten die dit ondersteunen.
Ik zal deze verzameling nog wel wat uitbreiden.
Dolf Janson
Op zoek naar betekenissen
via letters en klanken (2019)
Dit boek beschrijft hoe kinderen, op basis van de voorkennis die ze hebben opgedaan tijdens hun oriëntatie op klanken, klankgroepen en lettervormen (zoals staat beschreven in Op zoek naar klanken en letters), gaan leren hoe ze de betekenis van woorden, zinnen en teksten kunnen achterhalen.
________________________________________________
Dolf Janson
Op zoek naar letters (2019/2022)
een beknopte handleiding bij de categorieën
niet-klankzuivere woorden.
Dit boek (op A4-formaat) heb ik op verzoek van gebruikers van Op zoek naar letters gemaakt. Hierdoor zijn zij bij het dagelijks gebruik in staat snel van elke categorie niet-klankzuivere woorden de essenties te checken.
Ook staan er bij elke categorie aanwijzingen voor de introductie bij de leerlingen en de accenten voor het oefenen.
Dolf Janson Op zoek naar letters
Dit was per 1-4-'22 alweer de 3e editie. Inmiddels is ook die nog wat bijgewerkt, zodat in januari '23 de inhoud ook weer helemaal klopt met de aanpassingen op enkele oefenkaarten die in december '22 hebben plaats gevonden.
Dolf Janson Op zoek naar klanken en letters
Begin november 2017 is deze handleiding voor de leerjaren 1, 2 en 3 van mijn spellingdidactiek verschenen
Meer boeken...
In 2016-2017 heb ik gewerkt aan twee boeken: een over reken-didactiek en een over taaldidactiek. Beide zijn bedoeld om veranderingen in de praktijk te ondersteunen, tegen de achtergrond van meer thematisch leren.
Tegelijk stellen beide boeken ook de vertrouwde leerstofordening flink ter discussie.
Voorkennis en samenhang worden in de praktijk van de meeste scholen veel te weinig benut. Doordat in de gebruikte methodes de opbouw en oefenvormen niet inspelen op de al aanwezige voorkennis en bij het 'oefenen' vaak klassikaal op hetzelfde moment dezelfde inhouden in een identieke vorm voor alle leerlingen aan de orde komen. Bovendien ervaren de leerlingen te weinig dat zij zelf verantwoordelijk kunnen zijn in dat leerproces. Geen wonder dat leraren dan steeds een administratieve druk voelen.
In beide boeken geef ik aan hoe dat anders kan worden, zowel inhoudelijk, als qua aanpak. Beide titels zijn al eind juli 2017 verschenen.
Voor bestellingen kun je het bestelformulier gebruiken, dat je in de rubriek 'publicaties', (links, in de groene kolom met rubrieken) vindt.
Bijdragen aan Jeelo
Jeelo, de afkorting van je eigen leeromgeving, is druk bezig de al aanwezige thema's uit te breiden met spelling, grammatica en rekenen. Men heeft mij gevraagd om als expert op deze gebieden daarvoor de lijnen uit te zetten. Dat was een mooie uitdaging, die past bij mijn visie: thematisch leren als context voor andere vaardigheden en inzichten.
Voor meer info: www.jeelo.nl
________________________________________________